Reklama

reklama
Spis treści

Definicja – reklama, czym jest?

Reklama to wiadomość wysyłana przez przedsiębiorców do potencjalnych klientów. Celem reklamy jest:

  • zbudowanie pozytywnych emocji

  • zwrócenie uwagi na konkretną markę

  • przekonująca prezentacja produktu, usługi lub idei (np. kampanie społeczne).

Reklamodawcom zależy na pokazaniu w jak najlepszym świetle tego co akurat chcą sprzedać. Do emisji reklam wykorzystywane są praktycznie wszystkie dostępne kanały: telewizja, internet, reklama zewnętrzna, radio, gazety, social media.

Reklama – Po co jest nam potrzebna?

  • Do poinformowania społeczeństwa o naszym istnieniu

  • Do przedstawienia informacji o naszych produktach i ich zaletach

  • Do wyróżnienia się na tle konkurencji

  • Do zbudowania zaufania do naszej marki

  • Do zwiększenia sprzedaży

  • Do kreowania świadomości oraz postaw konsumenta (np. akcje charytatywne, ochrona środowiska)

new product
Reklama - zwiększenie sprzedaży
bądź oryginalny

Jak zrobić skutecznę reklamę?

Nie odkryje nic nowego kiedy powiem, że dobra reklama to taka, która dużo sprzedaje. Nasuwa się więc kolejne pytanie: co zrobić, żeby sprzedać? Należy przejść przez 6 kroków:

  1. Określić potrzeby konsumentów

  2. Wskazać, które potrzeby zaspokaja oferowany produkt

  3. Przekonać konsumentów o zaletach tego produktu

  4. Wywołać pozytywne skojarzenia w stosunku do naszego produktu

  5. Wzbudzić potrzebę posiadania produktu

  6. Zakup

Hierarchia potrzeb A. Maslowa wykorzystywana do ogłoszeń reklamowych konkretnych produktów

Wykorzystanie hierarchii potrzeb dobrze znanego amerykańskiego psychologia o rosyjskim nazwisku, stanowi bardzo sprytny zabieg reklamodawców. Duże firmy poprzez znajomość potrzeb oraz motywów zakupowych potrafią mówić o swoim produkcie w taki sposób, że odbiorcy przekazu odczuwają realny ból spowodowany brakiem. 

Biologiczne

Żywność:

-odwołanie do pragnienia lub głodu – podkreślenie walorów odżywczych i zdrowotnych

Leki i suplementy:

– odwołanie do pragnień seksualnych – zapewnienie zwiększonego popędu seksualnego

– nawiązanie do dobrej regeneracji – suplementy poprawiające jakość snu

– „życie bez bólu” – leki przeciwbólowe

leki
Bezpieczeństwa

Ubezpieczenia, Banki:

-odwołanie się do strachu przed różnymi zdarzeniami – pokazanie zagrożeń

Motoryzacja:

-pokazanie „najbezpieczniejszego samochodu” – wskazanie możliwości zmniejszenia ryzyka

ubezpieczenie
Przynależności i miłości

Ubrania, buty, urządzenia codziennego użytku:

-poczucie przynależności do danej grupy- dobre relacje z innymi

-odwołanie do miłości- osoba kupująca produkt wzbudza zainteresowanie innych

Uznania i szacunku

Dobra klasy premium (samochody, meble, bardzo drogie ubrania, gadżety):

– zapewnienie statusu – podziw ze strony innych

Hobby:

-podkreślenie indywidualności-pewności siebie, bycia wyjątkowym

samochody luksusowe
Samorealizacji

Edukacja:

-ciągły rozwój- dążenie do doskonałości

Zdrowie:

-zdrowy tryb życia, zdrowe odżywianie – realizacja swoich planów, dbanie o siebie

Reklama – statyczna czy wideo?

Żyjemy w czasach wszechobecnej reklamy. Można powiedzieć, że czeka na nas na każdym kroku. Odpalamy przeglądarkę – wyskakują okienka, których nie potrafimy zamknąć; wyjdziemy na ulicę – plakaty, banery, billboardy; włączymy aplikację na telefonie – atakuje nas remarketing produktów, które niedawno oglądaliśmy; obejrzymy film na Youtube – 15 sekund na reklamy; słuchamy radia- reklama; czytamy gazetę – reklama.

Jeśli macie wątpliwości, której formy reklamy użyć do zaprezentowania swoich usług to za chwilę je rozwieje.

Jak pokazują badania firmy badawczej Kantar z 2021 r. dynamiczne obrazy są 5x bardziej skuteczne niż proste animacje oraz 60% skuteczniejsze w budowaniu rozpoznawalności marki niż statyczna forma reklamy.

Potwierdzają to popularne rolki na instagramie, facebooku, tik toku oraz shorty na Youtubie.

Jeżeli badania Was nie przekonują sprawdźcie na własnej skórze, który przekaz bardziej do Was trafi:

Pod lupę weźmiemy wszystkim dobrze znaną markę KFC.

Po lewej stronie mamy reklamę statyczną w formie plakatu. Po prawej ta sama kreacja w formie reklamy wideo w orientacji pionowej.

Jeżeli tak samo jak ja, po obejrzeniu spotu macie coraz więcej śliny w ustach i nerwowo wpisujecie KFC w google maps to myślę, że możemy śmiało wyłonić zwycięzcę tego pojedynku.

Rodzaje reklamy – zewnętrzna czy Internet?

Przed tym wyborem codziennie w Polsce stają setki przedsiębiorców pragnących zwiększyć sprzedaż i dalej rozwijać swoje firmy. Jaką opcje wybrać, którym reklamom poświecić więcej czasu? Która reklama będzie miała wyższą skuteczność i łatwiej zapadnie w pamięć odbiorcom?

Porównanie tych dwóch kanałów marketingowych publikowaliśmy już na swoim blogu w artykule jak reklamować się w Krakowie, do którego serdecznie zapraszamy.

Ale specjalnie dla Was udostępniamy tutaj jego część:

Reklama zewnętrzna

Plusy
  • Nie da się jej zablokować ani przełączyć na inny kanał

  • Dzięki reklamie zewnętrznej mamy całodobowy przekaz w przestrzeni publicznej

  • Trafianie do konkretnych grup docelowych poprzez wybór lokalizacji

  • Powtarzalny kontakt- codzienne utrwalanie konkretnego produktu w głowie naszego klienta

  • Duża ilość dostępnych urządzeń i formatów

  • Konkurencyjna cena w stosunku do kosztów jakie musimy ponieść w internecie i dużo niższa niż w radiu i telewizji

Minusy
  • Mogą rozpraszać kierowców

  • Ingerencja w Krajobraz miejski

  • Nie da się bardzo precyzyjnie zmierzyć wyników kampanii

  • Mało atrakcyjny wygląd starszych nośników

Internet

Plusy
  • Dokładne mierzenie wyników kampanii (google ads, facebook ads)

  • Większe możliwości kierowania reklamy do określonej grupy docelowej

  • Możemy kierować reklamy do ludzi, którzy już nas odwiedzili – remarketing

  • Nieograniczony czas

  • Elastyczność – możemy w każdej chwili dostosować nasz przekaz (jeśli tylko mamy odpowiednie kompetencje)

  • Niska cena ( jeżeli potrafimy tworzyć strony internetowe, pisać content, ustawiać reklamy w Google, social mediach i następnie analizować ich wyniki)

Minusy
  • Atakowanie użytkowników przez reklamy – wykorzystanie programów blokujących

  • Korzystanie z wersji Premium aby pominąć reklamy

  • Ślepota banerowa ( od nadmiaru wyskakujących okienek użytkownicy odruchowo ignorują elementy wyglądające jak reklamy)

  • Długi czas oczekiwania na efekty (SEO)

  • Duży odsetek spamu

  • Ograniczony dostęp do osób niekorzystających z internetu

  • Do prawie każdej czynności potrzebujemy specjalistów, których nie potrafimy kontrolować

Zapytaj eksperta

Reklama na nośnikach digital citylight

Reklama na nowoczesnych urządzeniach kojarzy się z czymś drogim, z czymś dostępnym jedynie dla największych firm. Czy tak jest naprawdę?

Nie.

Reklamy na naszych nośnikach kosztują:

Za 1000 zł możemy mieć 20 000 wyświetleń naszej reklamy. Czy to droga?

Jest to kwota za która często nie opłacimy nawet prowizji agencji za uruchomienie kampanii w sieci wyszukiwania czy social mediach. Nie wspominając nawet o budżecie reklamowym, który też musimy zapłacić.

Oczywiście możemy mieć obawy, że akurat nikogo nie będzie na przystanku, przy urządzeniach kiedy nasza reklama będzie się wyświetlać. A co w przypadku gdy ludzi będzie tyle:

Do jakiego grona odbiorców wtedy jesteśmy w stanie dotrzeć?

Mamy nadzieję, że nasze rozwiązanie przypadnie Wam do gustu i od dzisiaj również w ten sposób będziecie się komunikować ze swoimi klientami. 

Scroll to Top