Reklama Zewnętrzna

Spis treści

Z pojęciem reklama zewnętrzna po raz pierwszy stykamy się już w starożytności. Początkowo były to napisy na ścianach budynków, szyldach zajazdów, karczm lub oznaczenia przynależności cechowej. Kolejnym przykładem są obeliski, wykorzystywane w starożytności do publikacji prawa. Między innymi w taki sposób zostało przekazane prawo mojżeszowe, które stało się podstawą religii skupiającej najwięcej wiernych na całym świecie(chrześcijaństwo).

Za najstarszy rodzaj reklamy outdoorowej uznany jest papirus, w którym była oferowana nagroda za ujęcie zbiegłego niewolnika. Elementy tej reklamy zostały odnalezione w okolicach Teb.

Reklama zewnętrzna w bardziej zbliżonej nam formie, a więc w formie plakatów pojawiła się dopiero w XVII/XVIII wieku. Początkowo plakat traktowany był jako artystyczna forma wyrażenia autora.

Pierwsze plakaty komercyjne pojawiły się w XIX w. i były drukowane na potrzeby (uwaga) Cyrku. Niewiele w tej materii zmieniło się do dziś, plakaty informujące o występach cyrkowych gęsto wypełniają słupy w odwiedzanych miastach.

M3 Reklama - Reklama zewnętrzna

Reklama typu billboard pojawiła się na początku XX w. Jak możemy z łatwością zaobserwować okazała się na tyle skuteczną formą reklamy, że jest wykorzystywana po dziś dzień.

Czym jest reklama zewnętrzna/ reklama outdoor?

Idąc za definicją reklamy zewnętrzne to rodzaj reklamy istniejący poza miejscem zamieszkania (out of home) potencjalnych klientów. Możemy często nie zdawać sobie z tego sprawy ale reklamę zewnętrzną spotkamy praktycznie w każdym miejscu do którego się udamy.

Reklamie zewnętrznej przyświeca jeden główny cel: dotarcie w krótkim czasie do jak największego grona odbiorców. Dlatego najbardziej pożądane nośniki są umieszczone w lokalizacjach o największej przepustowości ludzi.

Lokalizacje nośników reklamowych

Najlepsze miejsca dla nośników to takie, które będą w stanie zaprezentować produkt lub usługę największej liczbie osób. Od razu przychodzą nam na myśl reklamy w centrach miast, przy ulicach o dużym natężeniu ruchu, przy centrach handlowych, dworcach, kinach, teatrach lub innych miejscach użyteczności publicznej.

Następnie nie możemy zapominać o przystankach autobusowych, środkach komunikacji miejskiej, drogach krajowych, autostradach, a także ogromnych osiedlach budowanych w większości polskich miast.

Mniej oczywiste ale także spełniające swoją funkcję będą przejścia podziemne, miejsca turystyczne odwiedzane przez przyjezdnych, przestrzeń przy obiektach zabytkowych ( jeśli nie zabraniają tego przepisy) a także okolice miejsc kultu religijnego.

Tak naprawdę świetną lokalizacją może być każde miejsce przestrzeni publicznej, w której z jakiegoś powodu przepływ ludzi jest bardzo zwiększony.

Nośniki reklamy zewnętrznej – rodzaje urządzeń

Najbardziej popularne nośniki reklamy zewnętrznej to:

  • Billboardy 
  • Frontlighty
  • Backlighty
  • Tablice reklamowe
  • Banery reklamowe
  • Szyldy reklamowe
  • Citylighty
  • Telebimy
  • Reklamy wielkofomatowe
  • Przyczepy reklamowe i car wrapping

Popularny billboard to nic innego jak po prostu tablica stworzona do prezentacji plakatów reklamowych. Billboardy możemy spotkać w bardzo różnych konfiguracjach wielkości, zazwyczaj jest to przedział między 12 a 48 m2. Billboard zazwyczaj umieszczany jest na ścianach budynków lub konstrukcjach wolnostojących w miejscach gdzie możemy trafić do szerokiego grona odbiorców. Więcej o billboardach.

Będąc w tym miejscu należy wspomnieć reklamy świetlne.  Wyróżniamy tutaj reklamę typu frontlight. Jest to billboard oświetlony własnym światłem, padającym na plakat z przodu nośnika. Na drugim biegunie mamy nośnik backlight, który jest podświetlany od tyłu. Plakat zbudowany ze specjalnego materiału przepuszcza światło i pozwala tworzyć oryginalny efekt (doskonałym przykładem są reklamy samochodów, którym świecą światła).M3 Reklama - Reklama zewnętrzna

Bardzo podobnym do billboardu nośnikiem są tablice reklamowe. Jest to powierzchnia reklamowa umieszczana na specjalnie przygotowanych do tego słupach lub montowana na ścianach budynki. Ogólnie przyjmuje się, iż tablice reklamowe są nośnikami mniejszym od billboardu.

Kolejnym rodzajem reklam zewnętrznych są banery reklamowe. Zdecydowanie wyróżnia go fakt, że jest tkaniną a nie bryłą tak jak poprzednicy. Powstaje poprzez naniesienie przekazu na materiał, zazwyczaj winylowy lub siatkę mesh.

Jeśli szukamy sklepu, restauracji lub innej usługi z pomocą spieszą nam szyldy reklamowe. Szyldy są to tablice informujące o prowadzonej w danym miejscu działalności.

Kolejną z form reklamy, które znajduje się w najbliższym otoczeniu przechodzących ludzi jest citylight. Najczęściej przybiera kształt wolnostojącego urządzenia z zamontowanym w środku plakatem, spotykany jest także w wiatach przystankowych. Z biegiem czasu zaczęto dodawać do citylightów światło, żeby były widoczne także w nocy.

Milowym krokiem dla citylightów zostało wprowadzenie do nich ekranów LED/LCD. Zmienna treść, bardzo blisko klienta stworzyła nowe możliwości kreowania spotów i wpływania ruchomym przekazem na klientów. Zobacz jak prezentują się nasze urządzenia w Rzeszowie

Bardzo efektowną formą reklamy jest reklama wielkoformatowa. Bardzo często montowana na budynkach lub rusztowaniach w czasie remontu. Wykonywana we wcześniej wspomnianych stylach frontlight lub backlight sprawia jeszcze większe wrażenie. Reklamy wielkoformatowe mają powyżej 100 m2 powierzchni ekspozycji.

Zatrzymując się przy haśle „reklama zewnętrzna” trzeba oczywiście powiedzieć o telebimach. W tym przypadku wykorzystana została technologia LEDowych diód, które przenoszą obraz na ekran. Wielkoformatowe ekrany pozwalają wyświetlić obraz w dobrej jakości. Znalazły zastosowanie przy wszelkiego rodzaju imprezach masowych.

Wprowadzenie telebimów spowodowało liczne protesty kierowców, żądali oni ograniczenia jasności świecenie po zmroku. Efektem tego są obostrzenia w tej materii, które zabraniają sytuowania telebimów w odległości mniejszej niż 8m od krawędzi jezdni oraz umieszczenia urządzeń prostopadle do drogi.

Jeżeli jesteśmy już przy temacie dróg powinien został wyróżniony car wrapping – oklejanie samochodów folią, bardzo często w celach reklamowych. Popularne stało się także wykorzystanie innej ruchomej reklamy – naczep samochodów ciężarowych. Oprócz nich możemy spotkać także przyczepy reklamowe, które są ciągane przez centra miast przy akompaniamencie z głośników.

Zalety reklamy zewnętrznej

M3 Reklama - Reklama zewnętrzna

Reklama outdoorowa ma bardzo długą listę zalet, ale my skupmy się na najważniejszych:

Widoczność

Reklamy tego typu ze względu na swój rozmiar są widoczne z bardzo dużej odległości, zarówno przez kierowców jak i pieszych. Dostępność dla dużej ilości osób skutecznie zwiększa zasięg reklamy.

Ekspozycja bez przerwy

Większość nośników reklamowych zapewnia nam całodobowy przekaz w przestrzeni publicznej.

Geotargeting

Mnogość dostępnych urządzeń pozwala nam na dotarcie do konkretnych lokalizacji. Możemy w ten sposób trafiać bezpośrednio do grupy docelowej na której najbardziej nam zależy.

Powtarzalność

Ten sam przekaz reklamowy wypływa na nas dużo silniej jeżeli jest oglądany codziennie. Ciągłe utrwalanie produktu w głowach naszych klientów może wpłynąć na ich nawyki zakupowe.M3 Reklama - Reklama zewnętrzna

Topowe lokalizacje

Korzystając z reklamy zewnętrznej możemy wybrać najlepsze lokalizacje o największej przepustowości ludzi oraz samochodów.

Przekaz

Dzięki stworzeniu oryginalnej, zabawnej lub czasami kontrowersyjnej kreacji możemy stosunkowo niskim kosztem zwrócić uwagę bardzo dużej liczby potencjalnych klientów.

Utrwalanie

Bardzo ważnym aspektem jest utrwalanie wizerunku marki w głowie konsumenta. Oglądana w krótkich odstępach czasu marka wydaje nam się coraz bardziej bliska, prawie znajoma. Następnie w przypadku zaistnienia potrzeby będzie naszą pierwszą myślą i zapewne wyborem.

Nie da się jej zablokować

Reklamy zewnętrznej nie może przełączyć na inny kanał radiowy lub telewizyjny ani zablokować popularnym w Internecie Adblockiem.M3 Reklama - Reklama zewnętrzna

Wady reklamy zewnętrznej

Jak przy każdym aspekcie życia ma tu zastosowanie powiedzenie „medal ma zawsze dwie strony”. Przeciwnicy reklamy zewnętrznej zwracają uwagę na:

Brak personalizacji

Przekaz reklamowy nie jest dostosowany do wszystkich odbiorców, którym się ukazuje. Jednych przekaz zainteresuje a inni przejdą koło niego kompletnie obojętnie.

Skuteczność – jak ją zmierzyć?

Bardzo ciężko oszacować ile osób w danym dniu faktycznie spojrzało na treści reklamowe i jak się to przekłada na późniejszą sprzedaż.

Niszczenie

Przy reklamach starego typu na ich długotrwałość bardzo destrukcyjnie mogą wpływać warunki atmosferyczne (śnieg, deszcz).

Nieaktualny przekaz

Brak zmiennej treści, raz powieszony billboard wisi przez dłuższy czas.

Brak natychmiastowej reakcji

W przypadku kliknięcia w reklamę internetową, działanie zostaję podjęte natychmiast.

Ograniczona treść

Reklamy zewnętrzne muszą być krótkie i zwięzłe. Nie pozwalają na dokładane zaprezentowanie produktu lub usługi.

Podsumowanie

Wraz z rozwojem technologicznym walka pomiędzy Internetem, telewizją oraz reklamą zewnętrzną bardzo się zaostrza. Każdy środek przekazu ma swoje wady i zalety z którymi ciężko polemizować.

Sprawdźmy jak wyglądają wydatki na reklamę na polskim rynku w latach 2021-22:

Internet – 4869 mln, wzrost o niecałe 7%.

Telewizja – 4497 mln, spadek o ok. 1% w stosunku do roku poprzedniego.

Outdoor – 554 mln, wzrost wydatków o 30%.M3 Reklama - Reklama zewnętrzna

Scroll to Top