DOOH - chwilowa fascynacja czy faktyczna zmiana trendu?

Czym jest Dooh

Spis Treści

Czym jest DOOH?

DOOH (digital out of home) to nic innego jak cyfrowa reklama zewnętrzna. Jej głównymi zaletami są: wysoka jakość obrazu, zmienna, elastyczna treść oraz format wideo, który pozwala opowiedzieć historię naszego produktu.

Reklama cyforwa przyszła do nas z………. zachodu, co pewnie nie jest dla nikogo zaskoczeniem. Nowoczesne nośniki wprowadziły spore zamieszanie na rynku reklamy w naszym kraju.

Dlaczego?

Po pierwsze nośniki dooh są dostępne od niedawna, a już zdołały wykroić sobie całkiem spory „kawałek tortu” z całego rynku reklamy zewnętrznej.

Po drugie nowoczesny design, który przyciąga uwagę. Nie ma co się oszukiwać, że klasyczne nośniki będą mogły stanąć z nim do walki jak równy z równym o uwagę klienta.

Po trzecie przemawia za tym królowa nauk. Matematyka nie kłamie, a jak zgadzają się liczby to zgadza się wszystko.

Czy właśnie mamy do czynienia ze zmianą warty na rynku reklamy zewnętrznej? Czy reklama digital na stałe zadomowi się przestrzeni miejskiej?

Zaraz się przekonacie.

Dotychczasowe status quo

W 2018 roku segment dooh miał 10,3% udziału w zyskach całego rynku reklamy zewnętrznej. Z jednej strony niemało, ale z drugiej też nie na tyle dużo, żeby ktokolwiek się z nią na poważnie liczył. Do tej pory był traktowany jak każda nowinka technologiczna. Przez jednych uwielbiany i wynoszony na piedestał, a przez innych krytykowany.

Nie raz słyszałem zarzuty:

  • reklamy cyfrowe to mamy w mediach społecznościowych,

  • zmienna reklama? Przecież lepiej jak plakat wisi cały czas,

  • ile to potrzebuje prądu? to nie ekologiczne,

  • to będzie przeszkadzało kierowcom,

  • zobaczymy jak będzie działało w zimę

Mimo ogólnego oporu, który występuje chyba zawsze w przypadku jakichkolwiek zmian w jakiejkolwiek dziedzinie. Jest w Polsce kilka firm, które tak samo jak My uwierzyło, że tak właśnie będzie wyglądać przyszłość w tej branży.

Zauważyliśmy, że dzięki reklamie na nośnikach dooh możemy nie tylko dotrzeć do szerokiego grona odbiorców ale możemy przede wszystkim pobudzić w nich emocje.

Przekaz reklamowy na nośnikach cyfrowych ograniczony jest brakiem dźwięku. Jest to słuszne założenie, ponieważ ciężko wyobrazić sobie sytuacje, kiedy czekając na autobus, citylight „krzyczy” nam do ucha przez 20 minut. Ale i na ten problem jest rozwiązanie, reklamodawcy dodają napisy, które stwarzają odpowiednią atmosferę dla zanurzonego w przekazie odbiorcy. Interakcja staje się bardzo podobna do tej z ekranem telewizora czy naszego telefonu.

Czy klasyczne nośniki mogą zaoferować coś takiego? Niestety nie.

Jak to wygląda za granicą ? Czy tak samo za kilkanaście lat będzie u Nas?

Mieliśmy solidne podstawy, żeby uwierzyć, że TAK.

reklama zewnętrzna

Zalety reklamy dooh – co odróżnia ją od poprzedników?

  1. Jakość obrazu full HD. Koniec z wypalonym i podartymi plakatami, które są niewidoczne po zmroku.

  2. Wygląd nośników, który przyciąga uwagę. Stylizacja na Iphona, na znany od czasów komuny okrąglak czy ekran wtopiony w przystanek autobusowy. Brzmi ciekawie, wygląda ciekawie, a to dopiero początek.
  3. Większa skuteczność reklam z żywym, ruchomym obrazem, które bardziej angażują odbiorców. Według badań przeprowadzonych przez Publicis Group 2020, przekaz video jest 2,5x bardziej skuteczny niż przekaz statyczny.
  4. Możliwość dostosowania treści w czasie rzeczywistym – możemy łatwo zaktualizować swoją ofertę, zmienić planszę lub film, ogłosić nową promocję. Proszę sobie wyobrazić ile potrzeba czasu, żeby w kilku miastach zmienić wszystkie banery, ponieważ wchodzi nowa promocja. W reklamie dooh wystarczy kilka kliknięć. Wyświetlanie reklam jeszcze nigdy nie było takie proste.

  5. Mierzenie skuteczności działań reklamowych ( możliwość wyświetlania kodów QR kierujących prosto do witryny)
  6. Reklama cyfrowa pozwala na wyświetlanie różnych spotów w różnych porach dnia. Taka rotacja umożliwia lepsze dopasowanie przekazu do grupy docelowej będącej akurat w pobliżu nośników.

  7.  Storytelling, dzięki formatowi video. Kliknij jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat największej zalety DOOH.
Citylight - M3 Reklama
Czym jest Dooh
Citylight Rzeszów - M3 Reklama

Zalety zaletami, ale jak wygląda to na liczbach?

Rok 2022:

Według badań Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej cały rynek ooh zaliczył wzrost o 30,7% w stosunku do roku 2021.

Jak wyglądał sektor Dooh? Sprzedaż wyniosła 107,3 mln zł i była wyższa o 66,1% niż w roku poprzednim.

Rok 2023:

Podsumowując pierwsze półrocze bieżącego roku, rynek reklamy zewnętrznej urósł o 6,4% w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku.

Reklamy klasyczne straciły 3%, reklamy w transporcie komunikacji miejskiej straciły 0,6%.

Spadki, spadki, a jednak cały rynek urósł, jak to możliwe? Pewnie już się domyślasz.

Reklama Dooh w pierwszej połowie roku zaliczyła wzrost o 50,6%.

Udział dooh w całym rynku reklamy zewnętrznej

W 2018 r. kampanie dooh odpowiadały za 10,3%, w 2022 r. było to już 19,3%. W ciągu 4 lat udział cyfrowych nośników podwoił się, przy zachowaniu rosnącego z roku na rok trendu.

Czy tempo wzrostów się utrzyma, a może to tylko przypadek?

Biorąc pod uwagę zagraniczne trendy i to jak wyglądają kraję bardziej rozwinięte niż Polska można śmiało przypuszczać, że dochodzi właśnie do wielkich zmian na rynku reklamy zewnętrznej.

Raport Igrz 2022: https://igrz.home.pl/RAPORT%20OOH%202022-1.pdf

Raport Igrz 2023: https://igrz.home.pl/2023%20Q2%20OOH%20Komunikat%20IGRZ.pdf

Scroll to Top