Reklama Kraków

Reklama Kraków - M3 Reklama

Co znajdziesz w artykule

Kraków – niegdyś stolica naszego kraju jest drugim po Warszawie największym miastem Polski pod względem populacji. Badanie z 2023 roku pokazało, że miasto obecnie zamieszkują 803 283 osoby, z gęstością zaludnienia na poziomie 2458 os./km².

Takie warunki bez wątpienia sprzyjają rozwojowi biznesu a co za tym idzie koniecznością jego reklamy. Uchwała krajobrazowa, która weszła w życie 01.07.2020 r. odbiła się echem w całym kraju. Nowe przepisy trochę skomplikowały sytuację na rynku reklamy ale na każdy jeden problem Polacy zawsze znajdą dwa rozwiązania.

Uchwała Krajobrazowa – zmiany w zakresie reklamy zewnętrznej

Początkowo mówiło się, że z Krakowa znikną wszystkie reklamy bez wyjątku. Przedsiębiorcy zostali związani dwuletnim okresem przejściowym, w którym zamiast pozyskiwać nowych klientów musieli dostosować lub usunąć swoje nośniki reklamowe.

Zwolennicy uchwały byli szczęśliwi widząc jak z miasta znikają kolejne zaniedbane billboardy. Oprócz reklam w obawie przed karami firmy usuwały również szyldy z nazwami firm, utrudniając ich identyfikację.

Podział na strefy i podobszary

Ostatecznie Kraków został podzielony na 3 strefy oraz podobszary, które określają szczegółowo możliwości sytuowania urządzeń reklamowych w mieście. Pojawiły się sztywne wytyczne co do wyglądu nośników w danych lokalizacjach. Urządzenia dozwolone w jednej strefie wcale nie muszą być legalne w innej.

Jeżeli prowadzisz firmę i chciałbyś sprawdzić zgodność swojego urządzenia, pobierz vademecum, które wydał Urząd Miasta. Dostępne tutaj.

Jak teraz zdobyć nowych klientów?

Profesjonalne podejście, konkurencyjne ceny, pełne zaangażowanie, wysoka jakość, konkretne rozwiązania, wieloletnie doświadczenie, opiekę na każdym etapie realizacji, terminowość, oferta indywidualnie dopasowana do klienta to frazesy, którymi atakują nas Agencje marketingowe/ Agencja reklamowa z każdej strony.

Obecnie do pozyskiwaniu nowych klientów możemy wybrać kilka kanałów:

  1. Internet ( Seo, social media, reklama w google)

  2. Radio i telewizję

  3. Reklamę zewnętrzną

Należy pamiętać o tym, że każda działalność ma swoją specyfikę. Kanały marketingowe skuteczne w jednych branżach nie zawsze będą osiągały najwyższe cele lub nawet skończą całkowitym fiaskiem w innych.

Internet

Mnogość rozwiązań często nie pozwala ruszyć nam z miejsca. Od czego zacząć? Czy potrzebuję strony internetowej? Co miałbym na niej zamieścić? Jak komunikować się z klientami? Co napisać, żeby ludzie chcieli czytać?

A może do prowadzenia mojego biznesu wystarczy kilka wizytówek NAP(ang. Name, Address, Phone) na różnych stronach i wizytówka w Google, żeby klienci wiedzieli gdzie mają podjechać.

Może założyć fanpage na Facebooku i udostępniać wśród znajomych? Za darmo zdobędę rozgłos. Tylko czy pośród moich znajomych znajdę swoich odbiorców, chętnych do zakupu tego co oferuje?

SEO

Działania Seo (ang. Search Engine Optimization) – to nic innego jak optymalizacja pod kątem wyszukiwarek. Jej zadaniem jest zdobycie jak najwyższej pozycji na daną frazę wpisywaną przez użytkownika. 

Na przykład szukamy czerwonego roweru, wpisujemy „czerwony rower” w Google, na pierwszej stronie oprócz płatnych reklam wyświetlą nam się strony najbardziej zoptymalizowane na tą frazę.

Wielu specjalistów potwierdza skuteczność tej metody, podkreślając, że po optymalizacji mamy naturalny, darmowy ruch z wyszukiwarek na zawsze. ( oczywiście może się zdarzyć, że konkurencyjne firmy nas wyprzedzą jak zaprzestaniemy w tej materii działać).

Nie możemy zapominać o tym, że prace nad pozycją w wyszukiwarkach są mozolne i czasochłonne, pierwsze efekty nigdy nie nadchodzą szybko. Agencje zgodnie twierdzą, że dopiero po kilku miesiącach będzie można oceniać ich efekty.

Dużym problemem tego obszaru jest nikła możliwość kontroli, co tak naprawdę Agencja robi w kierunku poprawy naszej pozycji. Pole do nadużyć wykorzystują oszuści, jak popularne jest to zjawisko można zobaczyć wpisując frazę „oszukani na pozycjonowaniu” w Google.

Ceny rynkowe za pozycjonowane wahają się od kilkuset złotych do nawet 10 000 zł miesięcznie. Na koniec chciałbym zauważyć przed rozpoczęciem prac, że tą stronę musimy mieć. Projektowanie i wykonanie strony to koszt od 1500 do 6000 zł.

Social media

Początkowo mechanizm budowy Fanpage i wielkokrotnego udostępniania go przez znajomych oraz na różnych grupach działał bardzo dobrze. Świetnie sprawdzały się posty promowane w ten sam sposób. Mogliśmy mieć reklamę praktycznie na terenie całego kraju kompletnie za darmo. Ale w końcu dotarliśmy do momentu gdzie Facebook i Instagram zorientował się ile pieniędzy przechodzi koło ich nosa. Następstwem tego było masowe obcinanie zasięgów. W chwili obecnej, żeby skutecznie się promować na tych platformach musimy się zagłębić w system reklamowy Facebook Ads.

Usługi Agencji Marketingowych wahają się pomiędzy 1000-5000 zł za miesięczną obsługę tego typu reklam. Oczywiście nie jest to koszt całkowity, ponieważ należy do tego jeszcze doliczyć budżet reklamowy, który często jest wielokrotnością kosztu obsługi.

Facebook i Instagram świetnie sprawdzają się w przypadku dotarcia do klienta indywidualnego, a co w przypadku, gdy nasza oferta jest kierowana głównie do firm? Wtedy z pomocą przychodzi nam LinkedIn. Platforma została stworzona do budowania relacji między przedsiębiorcami. Możemy na nim znaleźć osoby zatrudnione na określnych stanowiskach w interesujących nas firmach. Selekcja jakiej możemy dokonać znacząco ułatwia dotarcie do naszej grupy docelowej i pozyskanie wartościowych leadów.

Ceny za organizację kampanii Na LinkedInie mieszczą się w przedziale 600-5000zł. Należy pamiętać, że tak samo jak w przypadku poprzednich stron musimy doliczyć do tego swój budżet reklamowy.

Reklama Google Ads

Reklamy w Google możemy podzielić na kilka kategorii, najpopularniejszą jest reklama w sieci wyszukiwania (strony wyświetlane jako sponsorowane) kiedy czegoś szukamy. Oprócz niej możemy wyróżnić reklamy produktowe (zakładka zakupy lub ogóle wyniki wyszukiwania), reklamy na Gmailu, Youtubie, banery w sieci reklamowej (liczba stron wchodzących w skład sieci reklamowej Google przekroczyła 2 miliony) oraz remarketing (wyświetlania reklam osobom, które już odwiedziły naszą stronę).

Reklama w sieci wyszukiwania może szybko przyczynić się do wzrostu sprzedaży, ponieważ trafia do osób wpisujących „daną frazę” a więc potencjalnie zainteresowanych naszym produktem lub usługą.

Jak wygląda cennik w tym przypadku? Znacząco nie odbiega od poprzedników, trzeba liczyć się z kosztami rzędu 500-4000zł za samą obsługę.

Radio i telewizja

Myślę, że tych kanałów reklamowych nie musze nikomu przybliżać, są z nami od niemal wieku – Radio (96) i Telewizja (73). Mimo tego, iż może się wydawać, że czasy świetności mają za sobą oba kanały reklamowe gwarantują dotarcie do bardzo dużej liczby potencjalnych klientów.

Zasięg dzienny radia to nieznacznie poniżej 20mln osób. W stosunku do lat poprzednich jest to spadek o ok. 10% W latach 2016-19 było to ok 21,7 mln osób.

Dostęp do telewizji naziemnej w Polsce ma 31% Polaków (2022), jest to spadek o 6% w stosunku do lat 2018-19. W obecnym roku (2023) odnotowano obniżenie oglądalności w każdej grupie wiekowej. Według analiz Nielsen Audience Measurement liczba osób oglądających telewizji zmalała o 7,07 mln osób. Głównym powodem są firmy streamingowe i VOD.

Koszt reklamy w radiu o małej rozpoznawalności to kilkadziesiąt do kilkuset złotych. Koszt emisji (30 sekund) w radiu o dużej rozpoznawalności takiej jak RMX MAXX to kilkaset do kilku tysięcy złotych, maksymalna cena spotu w 2023 r. została ustalona przez radio na 9,9 tyś. zł.

Za reklamę w telewizji będziemy musieli zapłacić kilka razy więcej. Biorąc pod lupę trzy najbardziej popularne stacje ( TVP, Polsat, TVN) za prime time będzie do od 30 do nawet 100 tyś. zł. za 30 sekundowy spot.

Reklama zewnętrzna

Omawiając możliwości reklamowe nie sposób nie wspomnieć o reklamie zewnętrznej. Mimo wielkich starań niektórych krakowskich urzędników nie udało się usunąć wszystkich tego typu nośników.

W zależności od stref dostępne są billboardy, panele reklamowe, okrąglaki i tablice reklamowe. Jeżeli chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o nośnikach reklamowych zapraszamy na naszego bloga.

Jak działa reklama zewnętrzna chyba nie muszę nikomu przedstawiać. W prostych słowach są to plakaty, wydruki wielkoformatowe, spoty reklamowe, które możemy zobaczyć podczas przemierzania miasta. Liczba odbiorców tego typu reklamy w Krakowie jest bardzo duża, miasto liczy w końcu nieco ponad 800 000 mieszkańców.

Z pośród wszystkich nośników w Krakowie na szczególne wyróżnienie zasługują digitalowe citylighty zamontowane w przystankach przez firmę AMS oraz nasze digitalowe okrąglaki, które są odpowiedzią na uchwalone przez miasto przepisy.

Jak to wygląda cenowo? Jak zawsze diabeł tkwi w szczegółach, największy wpływ na cenę ma lokalizacja, rozmiar oraz rodzaj urządzenia. (klasyczne vs digital)

Ile kosztuje reklama na przystanku? 

Przy klasycznych papierowych nośnikach musimy się liczyć z kwotami rzędu od 600 do nawet 3 000 zł za nośnik miesięcznie.

Reklama na nowoczesnych urządzeniach z ekranami LCD/ LED kosztuje od 1500 do 3500 zł za nośnik miesięcznie. 

Pamiętaj możesz zaoszczędzić lwią część swojego budżetu, omijając pośredników.

Reklama Kraków – Podsumowanie

Jak pozyskać nowe zlecenia? Jak zrobić dobrą reklamę? Jak wyprzedzić konkurencję? Jak reklamą pokazać klientowi, że bez naszych produktów nie będzie mógł żyć?  – te pytania zadaje sobie w Krakowie codziennie zarówno osoba prowadząca jednoosobową działalność jak i działy marketingu urzędujących tam ogromnych firm. Jak się zdecydować kiedy opcji jest mnóstwo a każda z nich wymaga praktycznie profesjonalnej wiedzy?

Każdy przedstawiony przeze mnie kanał reklamowy ma wady i zalety. Jeżeli dalej nie wiesz czego potrzebujesz? Sprawdźmy, który z nich przeniesie najwięcej korzyści dla Twojej firmy.

Reklama zewnętrzna

Plusy:

  • Nie da się jej zablokować ani przełączyć na inny kanał

  • Dzięki reklamie zewnętrznej mamy całodobowy przekaz w przestrzeni publicznej

  • Trafianie do konkretnych grup docelowych poprzez wybór lokalizacji

  • Powtarzalny kontakt- codzienne utrwalanie konkretnego produktu w głowie naszego klienta

  • Duża ilość dostępnych urządzeń i formatów

  • Konkurencyjna cena w stosunku do kosztów jakie musimy ponieść w internecie i dużo niższa niż w radiu i telewizji

Minusy:

  • Mogą rozpraszać kierowców

  • Ingerencja w Krajobraz miejski

  • Nie da się bardzo precyzyjnie zmierzyć wyników kampanii

  • Mało atrakcyjny wygląd starszych nośników

Internet

Plusy:

  • Dokładne mierzenie wyników kampanii

  • Większe możliwości kierowania reklamy do określonej grupy docelowej

  • Możemy kierować reklamy do ludzi, którzy już nas odwiedzili – remarketing

  • Nieograniczony czas

  • Elastyczność – możemy w każdej chwili dostosować nasz przekaz (jeśli tylko mamy odpowiednie kompetencje)

  • Niska cena ( jeżeli potrafimy tworzyć strony internetowe, pisać content, ustawiać reklamy w Google, social mediach i następnie analizować ich wyniki)

Minusy:

  • Atakowanie użytkowników przez reklamy – wykorzystanie programów blokujących

  • Korzystanie z wersji Premium aby pominąć reklamy

  • Ślepota banerowa ( od nadmiaru wyskakujących okienek użytkownicy odruchowo ignorują elementy wyglądające jak reklamy)

  • Długi czas oczekiwania na efekty (SEO)

  • Duży odsetek spamu

  • Ograniczony dostęp do osób niekorzystających z internetu

  • Do prawie każdej czynności potrzebujemy specjalistów, których nie potrafimy kontrolować

 

Radio i telewizja

Plusy:

  • Ogromny zasięg

  • Wzmocnienie wiarygodności marki

  • Wpływanie na kilka zmysłów jednocześnie = łatwiejsze zapamiętanie informacji ( TV)

  • Duże możliwości kreatywne – storytelling, efekty specjalne, wykorzystanie celebrytów jako autorytetów

  • Dotarcie do osób starszych

Minusy:

  • Bardzo wysoki koszt produkcji oraz transmisji reklamy

  • Przełączanie na inny kanał podczas reklam

  • Opór w stosunku do reklam, które są emitowane z wysoką częstotliwością

  • Ograniczone opcje kierowania reklam do grup docelowych

Scroll to Top